bertenbouchien.reismee.nl

23e dag

Omstreeks 09.30 uur zijn wij vertrokken van het Holidaypark Sunshine in Hokatika, omdat we gisteravond te weinig tijd hadden om alles in Hokatika goed te kunnen bekijken hebben we dat nog een keer dunnetjes overgedaan.

Wij hebben Greymouth, de grootste stad van de westkust, bewust overgeslagen omdat daar niet veel te zien is. Dan is het plaatsje Hokatika wat er voor ligt leuker het plaatsje is overzichtelijk gebouwd en als je weet aan welke kant het strand ligt raak ik zelfs de weg niet kwijt. Er zijn opvallend veel horecagelegenheden in het centrum maar alle andere branches zijn ook opvallend goed vertegenwoordigd. Vind altijd de namen van de gelegenheden in het Engels leuk, wat te denken van Stumpers Bar en Restaurant of Hooker uw makelaar.

Na drie weken kon Bouchien daar dan eindelijk een afwasteiltje kopen, in alle plaatsen waar wij tot nu toe geweest zijn was het assortiment beperkt tot wat bewaardozen van plastic. Voor degene die een sieraad van Jade willen kopen is Hokatika de plaats waar het veel wordt aangeboden. Maar het blijft opletten want het Jade komt niet allemaal uit NZ. We zijn ook nog even op het strand geweest want er ligt een ongelofelijke hoeveelheid drijfhout, helaas kunnen we niet veel daar van meenemen, ondanks de buitengewone belangstelling van Wilma voor het drijfhout.

Op het overzichtskaartje is de weg langs de kust van Hokitika naar Westport goed aangegeven, er zijn op deze route niet echt veel hoogteverschillen dus is het lekker rijden met af en toe een vergezicht op de kust en de Tasmanzee.

Wij hadden gelezen dat bij Greymouth in het openluchtmuseum van NZ het stadje Shantytown uit 1860 is nagebouwd is, toch maar even kijken of het wat is. In eerste instantie vonden wij de toegangsprijs wel wat hoog, maar toen wij zagen dat ze voor 60 plus een aangepaste prijs hanteerden zijn we overstag gegaan. Wij waren weer precies op tijd om een kort ritje te maken in een van de rijtuigen die getrokken werden door een echte stoomlocomotief. Het locomotiefje dat 70 jaar lang zijn diensten bewezen heeft in een kolenmijn van Otago deed het nog goed.

In het museum heeft men geprobeerd de oude tijd van het goudzoeken, met daarbij de ondersteunende middenstand, te laten herleven. Het was leuk maar ons Openluchtmuseum is leuker.

Maar waar wij helemaal blij van werden waren de Pancakerocks en Blowholes bij Punakaiki in het Paparoa National Park, in het park, dat in 1987 is ingesteld, wordt geprobeerd het bijzondere kalklandschap te behouden. Het lijkt nu net of het kalksteen is bewerkt zodat het mooie horizontale lijnen vormt wat lijkt op gestapelde pannenkoeken, maar hier heeft de natuur zijn werk gedaan en zijn er geen grote geologische krachten op de kalksteen uitgeoefend waardoor het verkruimeld of vervormd is.

Als laatste zijn we, via een kleine omweg, bij Cape Foulwind gestopt om daar de zeeleeuwenkolonie te bekijken, toen wij er waren was het heel rustig zodat we makkelijk de camper konden parkeren en naar het prachtig aangelegde platform konden lopen. De afstand tot de zeeleeuwen is nu zodanig dat zij het niet merken dat wij staan te kijken. In een korte tijd zagen we veel volwassen en kleine zeeleeuwen, die lekker in de zon lagen te genieten en af een toe een stukje gingen waggelen. Het lukte mij zelfs nog een kort filmpje te maken, waardoor het makkelijker is de zeeleeuwen van de rotsen te onderscheiden.

Uiteindelijk zijn we om 19.00 uur naar het Top 10 Holidaypark in Westport gereden waar wij zelfs nog even buiten de camper van de zon konden genieten en op de achtergrond de zee hoorden ruizen.

HJ

Wanneer ik jullie mooie fotos zie denk ik echt een land voor mij .weer een mooi verhaal!

Bert

HJ, als pleister op de wonde stuur ik je alvast de foto 's dan kan je alvast genieten voor het slapen gaan.

Van ons beterschap en een spoedig herstel toegewenst.

Hans & Carla

Wij wisten niet dat jullie zo goed een reisverslag kunnen schrijven.
Het blijft erg boeiend om het te lezen.
Wij wensen jullie alvast fijne feest dagen
Ook zijn wij erg benieuwd hoe deze dagen daar verlopen