bertenbouchien.reismee.nl

49e dag

Vandaag zijn we om 09.30 uur vertrokken van het Holidaypark in Warkworth, we rijden in noordelijke richting over de "Two Coast Discovery” naar Opononi.

De route ging langs Wellsford en Te Hana verder langs de westkust over de SH12, we zijn gestopt in Matakohe daar is het Kaurimuseum.

Het museum illustreert de rol van de Kauribomen in de koloniale geschiedenis en toont de verschillende voorwerpen van Kaurihout en Kaurigom.

Maar voor de echte Kauribomen moesten we eerst nog verder reizen, er is namelijk door de kolonialen veel ontbost en land geschikt gemaakt voor de veeteelt.

Bij het plaatsje Dargaville zijn we even van de route afgeweken om naar het kleine strandje van Baylys Beach te rijden, het is een verraderlijk strand want er is een gevaarlijke onderstroom en bij hoogwater kan je snel ingesloten raken.

Zelf moest ik ook nog even in de benen toen een lange golf mij bijna een paar natte sandalen bezorgde.

Na het uitstapje bij het prachtige Baylys Beach vervolgde we onze route, na enige kilometers ontdekten wij in het Waipoua Forest hoe het gebied waar wij eerder hadden gereden er in het verleden uitgezien moet hebben.

In het Waipoua Forest, waar de SH12 doorheen slingert wordt het groen steeds dichter en jonge Kauri ’s staan als een haag langs de weg.

We hebben ook nog de Look Out Road genomen en bereikten na 1,5 km de lookout met zicht over het Waipoua Forest.

We hebben geprobeerd de grote Kauribomen te fotograferen maar dat is door de grote omvang van de bomen ten dele gelukt,

Om een indruk te geven van de grootte van een Kauriboom, de "Tane Mahuta"", de ongeveer 1200 jaar oude “God van de bossen” en vermoedelijk de hoogste levende Kauri van NZ heeft een stamomvang van 13,8 m en een hoogte van 51,5 m, het volume aan benutbaar” hout wordt geschat op 244,5 m3.

Bij Omapere kwamen wij weer uit het dichte bos en keken uit op de Hokianga Harbour met de enorme zandduinen.

Toen we de nodige foto ’s gemaakt hadden van de prachtige zandduinen zijn we naar ons Holidaypark Opononi gereden.

Deze kleine badplaats is in 1955 beroemd geworden toen in de zomer een dolfijn met de kinderen speelden en jongleerden met strandballen. Het nationale knuffeldier is vermoedelijk door een dynamietvisser gedood.

Morgen gaan we naar het informatiecentrum in Hokianga, welk plaatsje tegen Opononi aan ligt.

Daar markeert, voor de Opononi ’s pub, een beeld van kunstenaar Russel Clark uit Christchurch het dolfijnengraf

Dat komt mooi uit want dan kunnen wij in die pub ook nog even gebruik maken van hun WiFi om de foto ’s te versturen, de camping heeft namelijk geen WiFi.

We maken morgen maar een kort ritje naar Pukenui, aan de Ninety Mile Beach, daar zullen wij overnachten om dinsdag het laatste stukje naar Cape Reinga af te leggen.

Het Aupora Penensula, dat door de Maori ’s “de staart van de vis wordt genoemd”, is een smalle landstrook van niet meer dan 12 km breed tussen Ninety Mile Beach aan de westkust en een reeks stranden en baaien aan de oostkust.

De ongerepte kustlijn en hoge temperaturen hebben van dit schiereiland een populaire vakantiebestemming gemaakt.

Wij zullen dan op dinsdag ook het meest noordelijke punt van het Noordereiland bereiken bij het Cape Reinga Lighthouse.

Joke

Zijn jullie niet in het kauri museum geweest?

Madelein

Beste Joke, ja daar zijn we ook geweest. Groetjes Madelein