bertenbouchien.reismee.nl

10e dag

Vandaag zijn wij gereden van Invercargill via Riverton, Orepuki, Tuatapere, Clifden en Manapouri naar Te Anau.

Het was weer een schitterende rit van zo’n 190 kilometer, dat is ook wel een beetje de afstand die we dagelijks afleggen.

Maar het wordt nu tijd een schema te maken voor de volgende tripjes die we willen maken op het Zuidereiland, want op woensdag 28 december, dat is over drie weken, moeten we in Picton zijn om de overtocht naar Wellington op het Noordereiland te maken.

In ons programma staat dat wij omstreeks 10.00 uur aan de koffie moeten, daarom zijn we maar gestopt in Riverton, volgens de gids een pittoresk plaatsje maar dat hebben wij er niet aan kunnen ontdekken. Het gaf ons wel weer een mooi uitzicht op de baai waar het leuk rond wonen is.

Het was nog geen half uur later of we reden tegen een ander pareltje aan, het was Monkey Island, het eilandje was al bekend bij de Maori ’s, het was hun toren om uit te kijken naar walvissen op de oceaan. Later werd er op dit strand ook gezocht naar goud, maar die tijd is ook al weer voorbij. Na een uurtje op en rondom het mooie eilandje gelopen te hebben zijn we verdere gereden.

De volgende stop was bij een schitterend mooie brug, het was de Clifden Suspension Bridge over de Waiau Rivier. Tussen 1888 en 1889 was het de eerste brug over deze rivier met voor die tijd de langste overspanning van 111,5 m in Nieuw Zeeland op dat moment.

In Tutapere reden we tegen een kleine supermarkt aan, we hadden wat boodschappen nodig en het was ook tijd voor de lunch. In deze kleine supermarkt was ook een cafetaria aanwezig waar menigeen een broodje of iets anders lekkers ophaalde. Wij hebben de proef op de som genomen en patat en vlees in een soort deegomhulsel besteld, het smaakte heerlijk en de enkele portie was ruim voldoende voor ons tweeën.

Andere ontwikkelingen zijn dat er nieuwe natuurgebieden ontwikkeld worden, een voorbeeld zijn de Rakatu Wetlands waar moerassen zijn aangelegd wat een ideaal gebied voor planten vogels wordt. Dit gebied heb ik nog niet in een reisgids gezien, het is een beetje het idee van de Oostvaardersplassen.

Ik las in een reisgids dat in 1977 er veel demonstraties in Manapouri waren om aantasting van het Fiordland National Park te voorkomen. In die tijd ontwikkelde men namelijk veel ondergrondse krachtcentrales waar het water via een omweg in de grond turbines aandreven. Toen er verkiezingen kwamen, beloofde Labour dat daar een halt aan geroepen zou worden als zij de verkiezingen zouden winnen en ja zij hebben gewonen en de plannen zijn van tafel geveegd.

In Manapouri kunnen er boottochten gemaakt worden naar o.a. Doubtful Sound, maar de prijs van een boottocht ging ons budget te boven, we hebben wel een mooie folder meegenomen om te kijken waar we een keer niet geweest zijn.

Om 17.00 uur reden wij het Top 10 Holiday Park in Te Nau op en konden weer genieten van een prachtige accommodatie.

HJ

Dag 10 alweer! Het gaat snel maar goed dat jullie meer dan 50 dagen hebben . Mijn I pad is bijna vol door jullie verhalen!????????????????

Haijo

Prima je deadline weer gehaald Bert en een mooi verhaal afgeleverd. Veel plezier maar weer en laat je niet teveel opjagen door een strak reisschema. Dan maar stukje afsnijden.