bertenbouchien.reismee.nl

11e dag

BREAKING NEWS

Wij hebben bericht van Tenzing Travel ontvangen over de uitgifte van de verkeerde camper.

Wij kunnen 1 Januari 2017 op Auckland Airport vanaf 11.00 uur de andere camper ophalen, het is een Maui Cascade hierbij de website waar de camper beschreven staat: http://www.maui.co.nz/motorhome-hire/Pages/campervans-cascade.aspx

Vandaag hadden wij het plan om af te reizen naar Milford Sound in het prachtige Fiordland National Park, het is een rit van 121 km heen en net zoveel weer terug, er is op de route geen camping, met uitzondering van vrije campings. Wij mogen deze vrije campings wel bezoeken met onze selfcontained camper, maar dat is voor ons nu weer wat te veel van het goede. Het houdt niet in dat vrije campings gratis zijn, je moet je aanmelden en het te betalen bedrag in een soort brievenbus stoppen, gecontroleerd wordt of er ook daadwerkelijk betaald is. Ga dan ook maar niet op plaatsen overnachten waar het niet toegestaan is want dan krijg je beslist een hoge boete.

In Nieuw Zeeland zijn er maar weinig dieren waar de mens last van heeft, dit in tegenstelling tot Australie waar je voortdurend moet letten op allerlei dieren als slangen e.d. Wel heb je in deze regenwouden veel last van zandvlooien, er wordt voor gewaarschuwd omdat het een vochtige omgeving is, Milford Sound ontvangt jaarlijks 7 meter neerslag, dat is 10 x zoveel als in Biddinghuizen, want daar regent het ook het meest.

Maar vandaag hadden wij een zonovergoten dag, terwijl het de dag ervoor nog stevig geregend had, wat hadden wij weer een geluk.

Daarom maar de lange broek en hoge bergschoenen aangetrokken en een middeltje opgespoten tegen de zandvlooien, desondanks ben ik op mijn voeten en benen door verschillende vrouwtjes-vlooi gestoken. De beestjes lijken op fruitvliegjes maar zien kans wanneer ze je steken een middeltje in te spuiten waardoor het bloed sneller gaat stromen, als resultaat heb je een klein rood bobbeltje wat jeukt op je huid.

De weg naar Milford Sound wordt beschreven als de mooiste bergweg in de wereld en daar is beslist niets teveel mee gezegd, elke verdraaiing van de weg was weer een mooi uitzicht op de bergen en alles wat daarmee samenhangt, wij zijn dus regelmatig uitgestapt om van de omgeving te genieten.

Een sound is een onder water gelopen rivierdal, maar deze benaming is strikt genomen niet juist. Milford Sound is echter een door gletsjers uitgesleten dal dat later onder water is gelopen, het dal heeft enorme wanden van soms wel 1200 meter hoog.

Bij iedere bezienswaardigheid op de route werden busladingen toeristen afgezet, met name veel Chinezen en Japanners ditmaal ook weer met hun snelle camera 's foto hier foto daar met moe en de kinderen en dan weer hup snel de bus in. En dan komt ons moment, staan we ergens ben ik Bouchien kwijt, staat ze een mooi Kea onder een camper van een ander te fotograferen, kijk voor zo’n moment moet je dan gewoon even wachten.

Op het laatste stukje van de route zitten veel hoogteverschillen en verraderlijke bochten, je komt dan ook nog door de Homertunnel, welke in 1930 aangelegd is omdat het graniet te hard was om daar een weg aan te leggen.

Omstreeks 15.00 uur waren wij in Milford Sound aangekomen, het is een rustig plaatsje waar niemand woont, met uitzondering van de zomermaanden, dan blijft personeel daar overnachte. In de winter schijnt het echt slecht te zijn om daar te verblijven, maar wij hebben waarschijnlijk een temperatuurrecord meegemaakt want de hoogste temperatuur is volgens de gids 18,9 graden, maar wij hadden echt een temperatuur van dik over de 20 graden.

Er zijn verschillende ferrybedrijven in Milford Sound die een boottocht aanbieden maar voor ons was er nog enkel een afvaart om 16.30 uur, ook hier weer het principe van op je beurt wachten want we hadden een kleine boot met weinig mensen aan boord. De route die wij gevaren hebben is de meest uitgebreide en ook was de kapitein in staat de boot vlak langs de berghellingen te sturen.

Wij hebben enkele robben, een Albatros op haar nest en een zwemmende pinguïn gezien, voor het vastleggen van de pinguïn was ik te laat met mijn camera maar ik heb een getuige dat de pinguïn daar was.

Om 18.45 uur zijn wij vertrokken uit Milford Sound en om 21.00 uur aangekomen op een andere camping, het Kiwi Holiday Park in Te Anau.

Wij zijn er namelijk achter gekomen dat als je een klein bedrag betaalt een pasje krijgt van het concern waar de campings onder vallen en dat geeft 10 % korting op de overnachtingsprijs, extra data voor internet en korting bij veel toeristische attracties. Ook hebben wij inmiddels van twee supermarkten ook een discountcard.Dus we mogen vaststellen dat we na ruim een week al aardig ingewerkt zijn, dat is maar goed ook want wij hebben nog een aantal weken in het vooruitzicht en zelfs de laatste vier weken met Madelein.

Morgen een rustdag op het Kiwi Holliday Park in Te Anau

Ed

Weer een geweldige verhaal of ik er gewoon bij ben heerlijk gewoon toppie

Jeanne

Wat mooi is het daar. Heerlijk om zo mee te kunnen genieten.

Annet

prachtige verhalen en foto's! echt genieten!

Mireille

Je schrijft echt fantastisch alsof ik er zelf bij ben hihi

Madelein

Super, je schrijft echt als de beste. Ik ga zo even langs oma om de foto's te laten zien.
Ik heb er zin in. Nog 3 weekjes wachten.
De camper is super.
Liefs xxx

Bouchien

Doe de hartelijke groeten aan oma van ons beiden, lief dat je even de foto 's aan haar laat zien.

Madelein

Groetjes terug van oma. Ze vind de foto's mooi.

Vivianne

Wat een ontzettend leuke verhalen! En ook zo leerzaam. Ben nog nooit in dat land geweest, maar krijg door jullie verhalen het gevoel dat ik het land wel ken ????????????
Lekker genieten Bert en Bouchien. En straks ook met Madelein ????