bertenbouchien.reismee.nl

14e dag

Vandaag hebben we, voor ons doen een kort stukje van 68 km gereden, vanaf onze aankomst in Christchurch hebben we nu in totaal 1719 km afgelegd.

In het zuiden van het zuidereiland heb je Southland en Otago, qua oppervlakte zijn deze regio ’s samen net zo groot als Nederland, maar er wonen maar 300.000 mensen.

Daarom is het hier ook zo lekker rustig en zijn de mensen zo vriendelijk tegen je, jij wordt als eerste gegroet en er wordt direct gevraagd hoe het met je gaat of er wordt een leuke toespeling op het mooie weer gemaakt.

Wij waren deze dag wat later opgestaan omdat er een live uitzending van "Vroege Vogels"" rond de camper was.

Om 10.00 uur waren wij uiteindelijk weer ingepakt om naar het boerenmarktje in het oude gedeelte van Cromwell te gaan. Het was een klein, maar gezellig marktje met bijzonder veel lekkere en gezonde waren, wij hebben ons beperkt tot het kopen van een stukje gerookte zalm (van Stewart Island) en een fles vlierbessensap uit Alexandra.
Na een uurtje rond kijken op de markt hadden we wel genoeg gezien en zijn wij verder gereden naar "Jones fruit stall", welke we op de heenweg “naar Cromwell, al gespot hadden.

We reden langs het plaatsje Gibbons, daar wordt veel wijn verbouwd en zijn dus ook winkels waar de betreffende wijn geproefd, maar nog beter voor de eigenaar gekocht kan worden.
Op hetzelfde bedrijf was ook een kaasboerderij en een giftshop, daar kan je Bouchien rustig even laten rondneuzen. Maar deze reis zijn onze koffers de beperkende factor.

Het is opmerkelijk hoeveel Chinezen er in de winkels werken en in NZ op vakantie zijn, dat moet toch een reden hebben lijkt mij, die reden hebben wij gevonden in Arrowtown.

Arrowtown is een klein plaatsje en ligt dicht bij Queenstown, we hadden gelezen dat Arrowtown leuker is dan Queenstown, tenzij je behoefte hebt aan een adrealineshot door allerlei spannende dingen te ondernemen. Daarom maar eerst lekker in Arrowtown een picknickplekje gezocht en de lunch gebruikt.

Het blijkt dat in de late 1860 tot 1880 Arrowtown voor veel Cinezen, die als goudzoekers uit de overbevolkte provincie Canton gekomen waren, een plaats was waar zij woonden en leefden. Bij de eeuwwisseling hebben veel Chinezen hun in verval geraakte woningen verlaten en zijn hun geluk elders op het eiland gaan zoeken. Het waren dus de eerste immigranten van Nieuw-Zeeland.
Arrowtown is ook een plaatsje waar nog oude, weliswaar gerestaureerde, gebouwen uit die periode aanwezig

Om 16.30 uur, dat is een beetje onze vaste tijd zijn wij aangeland bij het volgende Top 10 Holidaypark in Queenstown.

We werden verrast met een mooi plaats en kregen zelfs 1 GB data, naast de 250 MB die je altijd krijgt voor ieder apparaat. Maar de data was toch te beperkt om uit te zoeken hoe je een filmpje een ander formaat krijgt zodat je die snel kan uploaden naar Youtube.