bertenbouchien.reismee.nl

18e dag

Voor ons doen waren wij deze keer laat vertrokken van het Holidaypark Ruataniwka in Twizel, maar dat had te maken met het nog kunnen versturen van de foto ’s en andere administratieve werkzaamheden op de computer. Je kan 1 Gb kopen voor 24 uur internetgebruik op de locatie, je kan dat wat je niet verbruikt hebt niet meenemen naar een andere locatie, dus zoveel mogelijk afhandelen via internet wat mogelijk is voor je vertrekt.

Het verhaal over dat plaatsje Twizel, vernoemd naar de in de buurt stromende Twizel River, triggerde mij toch wel, ik moest daar beslist meer van weten.

Gelukkig moesten we in het winkelcentrum nog wat boodschappen doen en zodoende konden wij in het informatiecentrum, wat daar ook gevestigd was, wat informatie vragen.

Het deed me denken aan de pioniers van Lelystad, ook woonde die in tijdelijke houten gebouwen, dicht bij het werk. Later gingen de kinderen ook daar naar school, op een bepaald moment had de basisschool in Twizel zelfs 1000 leerlingen.

Wij zijn nog even langs de woningen gereden waar de pioniers van Twizel gewoond hadden. Een vergelijking met de polder is dat de plaats Twizel ontworpen en gebouwd is door het Ministerie, ook daar was dus een soort Rijksdienst die de werkzaamheden uitvoerde.

De woningen van het personeel zijn klein en dicht op elkaar gebouwd maar er wonen nu veel gepensioneerden tevreden in hun eigen koopwoning.

De complexheid van de waterbouwkundige werken valt niet direct op maar na wat rijden in de omgeving werd mij duidelijk dat het een gigantisch waterbouwkundig werk geweest moet zijn.

Lake Ruataniwka is het enige meer wat aangelegd is, naast een groot recreatiegebied is er ook een roeibaan aangelegd waar o.a. de Nationale Kampioenschappen Roeien en powerboatraces gehouden worden.

Een groot deel van de energiebehoefte word door deze waterkrachtcentrale geleverd. Hiervoor stroomt water uit de Alpen via Lake Tekapo naar Lake Waitaki naar de South Pacific Oceaan.

Voor de fietsers onder ons, er is ook een alps 2 ocean cycle trail van vijf dagen start bij Mount Cook en finish in Oamaru. Kijk anders even op www.cyclejourneys.co.nz

Dat is dan ongeveer gelijk aan de route welke het water aflegt van Apen naar Oceaan.

Om 14.00 uur kwamen wij aan in Tekapo, het is een klein plaatsje aan Lake Tekapo met veel souvenirwinkeltjes op een soort boulevard. Wij reden direct door naar de Church of the Good Sheperd waar we op de parkeerplaats naast de kerk genoten hebben van een heerlijke ciabata bol met zalm uit de kweekvijver bij Twizel.

Ik heb lang gewacht, maar mijn geduld is beloond, ik heb een foto van de kerk kunnen maken zonder toeristen er omheen. Het is een klein kerkje wat in 1935 gebouwd is met materialen uit de omgeving en met de restrictie dat niets aan de omgeving veranderd mocht worden.

Achter het altaar is een groot raam ingebouwd met een panoramisch uitzicht over het meer op de Alpen, wij mochten in de kerk niet fotograferen daarom hebben we een foto van buitenaf gemaakt met daarop de herders welke rond de kribbe staan. Bouchien had toch wel enigszins een schuldgevoel en is daarom later teruggelopen om een bedrag in de collectebus te doen.

Ons volgende uitstapje naar Mount John, internationaal bekend om het op de berg gevestigde observatorium, kon vanwege de harde wind niet door gaan. De camper zou weggeblazen worden door de extreme wind ter plaatse.

We zijn daarom maar naar de volgende camping gereden, maar niet zonder nog even zo ’n lekker stuk gerookte zalm bij High Country Salmon in Twizel opgehaald te hebben.

Om 17.00 uur waren we bij onze volgende slaapplek het Top 10 Holidaypark in Omarama.

Haijo

Zo even weer bijgelezen. Jullie produceren meer woorden dan de gemiddelde kolommenvuller bij Nieuwe Oogst. Ga gerust zo door. Veel plezier en groeten uit Biddinghuizen.

HJ

Interessant verhaal over het plaatsje Twizel. Leuk.
Groet HJ

Gerrit en Tally Vink

Jullie hebben schrijverstalent, wij lezen het met veel plezier.
Voor mezelf ik ga nu pitten, ik weet niet hoe laat het bij jullie is, maar hier is het 23,25.

Groetjes vanuit het Vinken.nest.

Bert

Dan is het bij ons precies 12 uur vroeger.

Bert

Het verslag is de basis van onze vakantiebelevenissen die we nog verder willen uitwerken Het is leuk om twee verhalen in onze gidsen te lezen en dan ter plaatse blijkt het nog weer anders te zijn.