bertenbouchien.reismee.nl

19e dag

Vandaag vetrokken wij om 09.00 uur van het Top 10 Holidaypark in Omarama, wij hebben geen gelegenheid gehad om te kijken op het vliegveld of er nog hanggliders te zien waren. Wel jammer want Omarama is bij uitstek de plaats waar veel aan hanggliding gedaan wordt.

Wij hadden voor onze bestemming vandaag twee mogelijkheden: of we rijden direct naar Haast aan de westkust, of we maken een tussenstop in Lake Hawea.

Omdat er van het Mount Aspiring National Park veel beschreven wordt, leek het ons beter om de tussenstop in Lake Hawea te maken.

Van deze keuze hebben wij in ieder geval geen spijt, komende vanaf de Lindis Pass reden we voor de tweede keer langs veel mooie plekken.

Ook kreeg Bouchien de kans om iets in het wolwinkeltje van Tarras te kopen, het is geen trui geworden. Zij heeft zich beperkt tot het kopen van een streng merinowol, met twee pennen. Gelijk is zij begonnen met het breien van een shawl in dezelfde kleuren als de lupinevelden.

We hebben de plaatsen Wanaka en Albert Town links laten liggen en zijn richting Lake Hawea over een binnenweggetje gereden.

Op een zeker moment zaten we in Lagoon Valley voor Lake Hawea Flat, dat is ten opzichte van de omringende bergen een groot plat vlak waar veel boerderijen zijn.

Staat er aan de zijkant van de weg een bord met: Raw Milk 24hr Milk Vending Machine.

Wij wilden natuurlijk graag zien hoe in NZ de boerderijverkoop van rauwe melk georganiseerd is. Wij hebben wel ervaring met rauwe melk, wanneer wij in Marknesse zijn halen we altijd een paar liters bij de buren van Gerda en Toon. De ruimte waar de twee melkautomaten stonden was spic en span, nadat de melk getapt was moest je wel op een etiket het Lotnummer, de datum en de houdsbaarheidsdatum van de melk noteren. Daarnaast moest er ook een formulier ingevuld worden met datum, tijd, hoeveelheid, naam consument, telefoonnummer, adres, Lot ID en betaalmethode. Na deze administratieve handelingen mochten wij met de rauwe melk in een fles met een mooie opdruk verder reizen.

We kwamen nu in het plaatsje Lake Hawea, waar we bij de General Store wat kleine boodschappen konden doen, en weer een patatje met een cordon bleu konden scoren.

Maar toen wij om 14.00 uur de camping opreden troffen wij een pracht camping aan met veel ruimte en zicht op de Lake Hawea.

Voor Bouchien mocht ik nog even de streng garen vasthouden zodat zij deze op een knot kon wikkelen, ik moet zeggen het is een rustgevende therapie, handje links, handje rechts enz.

We hebben gezamenlijk de was in de machine gestopt en toen was het mijn moment om mooie foto ’s in de omgeving van de camping te maken. En bij een strak blauwe lucht, een zonnetje en een lekker windje is dat beslist geen straf.

Wij weten dat er komende dag weer een uitdaging voor ons ligt, dan gaan we namelijk over de Alpen naar de westkust en door een groot gedeelte van het Mount Aspiring National Park.

Wel moeten we ons weer beschermen tegen de zandvliegen, want die zijn in dat gebied talrijk aanwezig.

HJ

Leuk is dat he rauwe melk tappen! Wat een natuur!
Succes met de rit naar het westen. In Frankrijk ben ik een keer te graze genomen door de zandvliegen. Geen pretje .groet en volgende reactie vanuit Medisch Centrum West.