bertenbouchien.reismee.nl

21e dag

Wij zijn om 09.30 uur vertrokken van het Holidaypark Haast Beach met regen en donkere wolken, maar het slechte weer deerde ons niet, de camper was lekker voorverwarmd door de elektrische kachel en er was voldoende proviand aan boord.

Wij wilden graag eerst naar de Jackson Bay rijden, het ligt wel in tegengestelde richting van ons eigenlijke reisdoel voor vandaag, maar het is zeker de moeite waard om zo 'n bijzondere plaats te bekijken.

Vanaf de camping is het een lange rechte weg met aan beide kanten nagenoeg een dichte begroeiing zodat het lijkt of je voortdurend in het oerwoud rijdt.

Jackson Bay ontstond als een walvisstation, er zijn plannen ontwikkeld om hier een haven te maken voor de hele zuidelijke westkust, maar dat is er nooit van gekomen. De aanlegsteiger is door de Amerikanen aangelegd zij hadden het plan om daar een grote basis te maken, hier is ook niets van gekomen. Wanneer er 80 km extra weg aangelegd wordt kan deze aansluiten op Milford Sound, de plannen zijn er maar ook hier is nog niets van gekomen.

Het was jammer dat het zulk slecht weer was toen wij bij Jackson Head waren, bij goed weer kan je vanaf daar hectordolfijnen zien, de kleinste dolfijnensoort ter wereld.

Om 10.30 uur reden wij uiteindelijk naar onze volgende bestemming het Top 10 Holidaypark in Fox Glacier.

Om de Haast River over te steken moet je wel de langste (750m) One Lane Bridge van NZ over. In NZ zijn er wel meer van deze eenrichtingsverkeerbruggen, je moet dan wel goed weten welke kant voor gaat. Mocht je toch de borden gemist hebben kijk dan naar de opstelstrook, daar moet je wachten tot er geen verkeer meer komt.

Deze brug is echter zo lang dat je niet goed kan zien of er net een tegenligger de brug in tegenovergestelde richting de brug opdraait, gelukkig is er dan een passeerstrook om de tegenligger te laten passeren.

Bij ons reed er een rode auto voor ons, nadat deze van de brug af was reed er gelijk een andere rode auto de brug op, dit is niet goed waar te nemen en was ik blij met de passeerstrook.

Toen we de brug over waren hebben wij op een rustplaats gekeken naar de onderkant van de brug, het is onvoorstelbaar dat hier dagelijks ook vrachtwagens en touringcars overheen gaan.

Het weer was er niet naar om onderweg vaak te stoppen, daarom zijn we maar rustig doorgereden langs deze kustweg, bij de Bruce Bay was een mooie kleine parkeerstrook en daar hebben we de camper neergezet en hebben lekker genoten van het uitzicht op de zee en het korte stukje strand.

De reis ging zo voorspoedig dat wij bij Fox Glacier nog 25 kilometer zijn doorgereden richting Franz Josef Glacier, het werd op dat moment zelfs een beetje droog.

Toen wij in het wintersportplaatsje Franz Josef Glacier aangekomen waren, zijn wij met de camper richting gletsjer gereden, vanaf de parkeerplaats zou het laatste stuk dan gewandeld moeten worden. Gezien het wisselvallige weer hebben wij besloten het laatste stuk voor gezien te houden en maar door te rijden naar onze nieuwe bestemming het Top 10 Holdaypark in Franz Josef Glacier.

Daar vonden wij om 16.30 uur een mooie plaats voor onze camper met alle faciliteiten op korte afstand.

Wij staan op verschillende parken waarvan de beheerder franchisenemer is van een keten, met een kaartje krijgen wij dan 10 % korting op de ovenachting en extra data voor gebruik van de WiFi.

Ik heb nu een beetje ervaring met het versturen van de foto ’s en het verhaal zodat dit met 250 MB verstuurd kan worden, het blijft altijd weer spannend of het lukt om alles te uploaden.

Tineke

Leuke verhalen B&B. Vanavond is onze Kerstvakantie begonnen. Morgen krijgen 3 kleinkinderen Kerstdiners dus dat wordt oppassen geblazen. Hartelijke groeten en lekker genieten, Germen en Tineke