bertenbouchien.reismee.nl

22e dag

Om 09.30 uur zijn wij vertrokken van het Top 10 Holidaypark Franz Josef Glacier met als bestemming een Holidaypark in Greymouth.

Het weer was inmiddels opgeklaard en het leek weer een mooie dag te worden.

Voor we vertrokken is alles in de camper aangevuld en afgevoerd, dus zijn we voorlopig selfcontained, dat is een voorschrift van de overheid van NZ dat alle campers, hoe groot of klein ze ook zijn een toilet in de camper hebben en daarvoor gecertificeerd zijn.

Wat toiletten betreft bij ieder winkelcentrum of park zijn er altijd goede en schone toiletten beschikbaar, maar men wil dat het afwaswater ook op een goede manier wordt afgevoerd en daarvoor zijn overal goede dumpstations voor beschikbaar.

Op het navigatiesysteem stond aangegeven dat het 171 km rijden zou zijn en ons vermoedelijke tijdstip van aankomst 12.00 uur zou zijn, maar omdat wij overal stoppen als er wat bijzonders te zien is doen wij er een dag over.

Maar de Okarito Lagoon was iets heeeeel bijzonders, daar moesten wij wel voor omrijden maar dat was het dubbel en dwars waard.

Volgens de verhalen heeft Abel Tasman bij Okarito als eerste blanke kennis gemaakt met Maori ’s, Op deze locatie staat ook een gedenknaald voor Abel Tasman welke in 1642 deze plaats ontdekt heeft en ook voor James Cook die in 1770 is langs gezeild.

Om onze koffie op een mooie plek te drinken zijn we bij Whataroa van de weg afgegaan en over een binnenweggetje naar een mooi plekje aan de Whataroa River gereden. Dan proef je gelijk het uitdagende NZ, staan er een vijftal stoere mannen met jachtuitrusting op een helikopter te wachten die hen waarschijnlijk naar een jachtterrein op een hoog gelegen plaats brengt. Het was een kleine heli dus eerst werden er drie jagers weggebracht en enige tijd later werden de anderen opgehaald. Kom er bij ons maar eens om, zomaar met een heli landen mag al sowieso niet en mannen met een jachtgeweer trekken ook wel de aandacht.

Deze dag heb ik maar mijn lange broek, sokken en een bloes met lange mouwen aangetrokken, de vele zandvliegen hadden mij de dagen hiervoor al voldoende te pakken gehad. Toen wij langs het plaatsje Pukekura reden was het voor mij toch nog wel even zoeken om die gigantische zandvlieg te vinden.

Maar het resultaat van al die vliegensteken was dat ik weer met een dikke wang rond liep, dankzij ons goed gevulde EHBO tasje met pilletjes is het weer onder controle en lijkt het minder te worden.

In de gids hadden wij gelezen dat het plaatsje Hakitika leuker is dan het verderop gelegen Greymouth, we moesten toch boodschappen doen bij New Markt en zijn toen maar even blijven hangen in het geweldige plaatsje wat direct aan het strand ligt.

Hakitika kan je vergelijken met zo ’n straat uit een westernfilm, de winkels hebben een aangesloten overkapping dat je droog of in ons geval in de schaduw kan lopen.

Op het strand spoelt veel wrakhout aan en het is dat we terug moeten vliegen anders had Bouchien een container volgeladen met kleine stukjes wrakhout.

Hakitika is ook bekend van de Jade,er zijn veel winkels die mooie geslepen voorwerpen verkopen, maar het was 17.00 uur en dan gaan de winkels dicht.

Dan morgen maar even terug rijden naar dat leuke plaatsje Hakitika.

Toen we weer op weg waren naar Greymouth zagen we een leuk Holidaypark met de mooie naam Shinning Star Beachfront, we hebben bij de eerstvolgende mogelijkheid de camper gedraaid en zijn op dat Holidaypark gaan staan. Het was een klein park waar je via een kort pad direct aan het strand kon komen.

Morgen rijden we dus van Hakitika naar Westport, zal weer een mooie tocht langs de westkust worden.

Wilma

Zo, ik ben weer helemaal bij met lezen.
Dat vult de enorme leegte hier lekker op ????
Al dat wrakhout laten liggen??? Wat had je nou beloofd......????