bertenbouchien.reismee.nl

25e dag

Vandaag zijn we omstreeks 10.00 uur vertrokken van het KiWi Holidaypark in Murchison, wij vertrokken met regen en het werd pas droog toen we omstreeks 15.00 uur bij het Top 10 Holidaypark in Motueka aankwamen.

Vanwege de regen zijn we onderweg niet veel gestopt wel hebben wij in Motueka nog wat boodschappen gedaan.

Motueka is een plaats met een groot winkelaanbod, wij gaan er beslist nog een keer naar terug om alles nog eens goed te bekijken. De camping is mooi en van goed sanitair voorzien, er is zelf een zwembad (27 graden) en een spa. Wij hebben deze camping al gereserveerd voor zaterdag en zondag om van een camperplaats verzekerd te zijn.

De kerk nodigde ons al uit voor een zangdienst op kerstavond. In NZ wordt 1e Kerstdag uiteraard wel gevierd, maar een 2e kerstdag wordt niet gevierd, maar gewoon gewerkt.

Op onze route tussen Gowanbridge en Kawatri werd aan het talud van de weg gewerkt om de schade van de laatste aardbeving te herstellen.

Daar voor zijn uiteraard ook verkeersmaatregelen voor nodig, wat ons opvalt dat de verkeersregelaars die het bord stop, slow of go bedienen, vaak vrouwen c.q. meisjes zijn.

Op dit wegvak stond ook een meisje in de stromende regen met haar bord, maar bij het langsrijden zwaaide ze toch uit eigen beweging naar ons, dat maakt het toch weer leuk, ja toch?

Dat stukje tussen Gowanbridge en Kawatri is historisch gezien ook een belangrijk onderdeel van de Nelson Railway geweest.

In 1873 heeft men getracht het noorden van NZ beter te ontsluiten door een spoorlijn aan te leggen, met name gericht op vrachtvervoer zoals hout en mineralen.

Veel mensen uit Nelson en omgeving hebben indertijd veel werk gevonden in de aanleg van de spoorlijn, maar ook heeft de spoorlijn op zich veel werkgelegenheid gegeven.

Door frustrerende vertragingen in de oplevering van de afzonderlijke secties kwam het laatste stuk tussen Gowanbridge en Kawatri gereed in 1929, de aanleg van dit stuk was al in 1924 gestart. Maar in 1931 waren het in NZ ook slechte tijden door de crisis, de Nelson Railway moest in de kosten snijden om de lijn operationeel te houden. Maar door de opkomst van het vrachtvervoer is de spoorlijn op 3 september 1955 uiteindelijk opgeheven.

Wij keken wel even op toen er een mooie camper van het park op reed met daarachter een brullende Mc Laren 675 LT, waarvan er maar, volgens inside informatie, 500 van in de wereld zijn.

Wij komen zeker nog terug op deze camping en dan ga ik het toch maar even vragen denk ik, zo van ik durf het niet te vragen maar.....

De brug op de foto maakt geen deel uit van de spoorlijn, maar was een brug voor normaal verkeer uit die tijd.

Over het traject van het laatste gedeelte van de spoorlijn is een mooie wandelroute uitgezet.

Aad

Wij zijn druk met de voorbereidingen voor het kerstdiner op kerstavond. Het weer zit niet mee...veel te warm voor het echte kerstgevoel. Wel de donkere dagen voor kerst door dichte bewolking en mist.
Hartelijke groet van ons! En Diederick uiteraard!

HJ

Eindelijk wij ook vakantie. Morgen bij Baukje en Joost kerstavond vieren, ook met de TWIN nog niet met aanhang dat gebeurt donderdag. Jullie ook een fijne Kerst ik zal op jullie proosten ! Hartelijk groet Wimpy enHJ

Gerrit en Tally Vink

Wat een verhalen, gaan jullie dat strak in boekvorm
uitgeven.
Ik wil jullie vanuit Lelystad alvast een fijne Kerst toewensen.
Groetjes Tally Vink