bertenbouchien.reismee.nl

30e dag

Omstreeks 09.30 uur zijn we van het Kiwi Holidaypark in Havelock vertrokken, het weer was goed en we genoten al direct van een lekker zonnetje bij het opstaan.

De afstand van Havelock naar Picton is maar 35 km en we hoeven ons pas de volgende dag bij de Islander Ferry te melden, daarom zijn wij als afsluiting van onze vakantie op het Zuidereiland door het mooie landschap met veel wijngaarden naar Blenheim gereden.

Blenheim is op zich niet zo 'n bijzondere plaats, de grote bedrijven zijn er gevestigd maar verder is er niet veel wat het bezoeken waard is.

Vanaf Havelock zijn we over de SH6 gereden en de by pass van de SH 62 genomen en toen een klein stukje over de SH1 om in Blenheim te komen.

Wel hebben ze in het centrum van Blenheim een bijzonder mooi oorlogsmonument opgericht met een mooie fontein en een bijzonder strak aangelegde tuin.

Vanaf Blenheim zijn we via Grovetown langs de kust gereden, bij Rarangi is een prachtig strand wat jaarlijks, door invloed van de wind en stroming van het water, met een meter wordt uitgebreid.

Op dit lange strand heb ik drie mensen gezien die aan het vissen waren, dit beeld zie je op alle stranden, heerlijk rustig in vergelijking met onze badplaatsen.

We hebben ook de Monkey Bay Walk gedaan, welke een mooi uitzicht gaf over de Monkey Beach, blijkt dat daar ook een historisch kabelhuis staat, in 1866 is vanaf daar de eerste telegraafkabel naar het Noordereiland aangelegd.

Bij Rarangi stond een bord dat er een alternatieve route, via de Port Underwood Route, was naar Picton van 25 km over een nauwe, winderige weg en niet geasfalteerde weg.

Met onze ervaring op dit soort wegen zijn Driver Bert en Navigator Bouchien aan deze afsluitende route begonnen.

We hadden de eerste helling genomen en daar zagen we de uitgestrekte wijnvelden, waar wij eerst langs gereden waren, nu van bovenaf.

Wij hebben o.a. de Monkey Bay, de Robin Hood Bay, Ocean Bay, Kakapa Bay en Oyster Bay van bovenaf en op normaal niveau gezien.

Het was een echte afsluiting van onze 28 dagen reisplezier op het Zuidereiland.

Toen we Picton uiteindelijk binnen reden was het al 17.30 uur, maar eerst moest er getankt worden en de gasfles gevuld worden.

Het tanken was niet zo moeilijk maar een gasfles vullen was wat lastiger, men doet hier meer aan swappen ofwel omruilen.

Dan maar eerst een overnachtingsplaats zoeken en daar vragen waar je LPG kan vullen.

Staat bij de receptie van onze 1e leverancier het Top 10 Holidaypark in Picton dat er geen plaats meer is, dan maar naar de leverancier van de 2e plaats Kiwi Holidaypark, ook vol.

Gelukkig is men in NZ altijd vriendelijk en de receptioniste van Kiwi heeft voor ons naar andere parken gebeld, met als antwoord: ook geen plaats voor de nacht.

Wij zijn dan wel selfcontained maar ergens buiten op een afgelegen plek staan vinden wij ook niet zo prettig, zij had nog wel een adres van een park waar zij normaal geen zaken mee doet.

Wij mochten niet zeggen dat we het adres van haar hadden, maar we hadden weer alle geluk, het het was een best redelijke camping, met veel vaste plaatsen.

Het bleek dat het gasvulstation een straat verder was en de aanlegsteiger van de Interislander waar wij mee naar het Noordereiland gaan ook in de buurt te zijn.

Na de maaltijd hebben we nog even een ommetje door Picton gemaakt en zagen in de tuin van een huis een prachtige kiwiranken, mandarijnenboom en een druivenranken.

Moe maar voldaan zijn wij op tijd naar bed gegaan, omdat de wekker morgen weer om 07.00 uur af gaat.

HJ

Strak bezig. Gewldig bezoek aan het Zuider eiland. Goed vervolg in het Noorden!

Vinken.nest@hetnet.nl

Bij ons gaat de wekker niet zo vroeg af, wij draaien ons om die tijd nog eens lekker om, maar jullie maken mooie foto's.
Jullie zien heel veel, leuk om te lezen.

Groetjes,

Twee Vinkies.