bertenbouchien.reismee.nl

34e dag

Omstreek 09.30 uur zijn wij vertrokken van het Waitomo Top 10 Holidaypark richting Orewa Beach waar wij onze jaarwisseling zullen vieren.

Nu even een stukje geschiedenis anders begrijpen jullie de komende verslagen niet meer.

In 1856 werd een eerste Maori-koning gekozen aan de oever van Lake Tapo. In 1858 werd hij ingezworen in de officieuze hoofdstad Ngaruawahia als Potatau.

De Maori vonden dat de twee vorsten elkaar alleen maar aanvulden. De Maori-koning en de Koningin van Engeland samen in harmonie. "Dat God hen zal bijstaan” klonk het bij de inhuldiging van Potatau.

De benoeming van de Maori-koning pakte echter verkeerd uit, de bom barstte bij de verkoop van een stuk land in de buurt van New Plymouth. Die verkoop stuitte op verzet van de Maori, die het betwiste land in maart 1860 vreedzaam bezetten.

De gouverneur van die tijd, Gore Browne, accepteerde de bezetting niet en liet meer dan 3000 man troepen uit Australië overkomen die de strijd moesten aanbinden tegen het bescheiden Maori-leger.

Het vechten ging door tot 1872, toen bij Te Kooti het laatste schot werd gelost in de Grote Nieuw-Zeelandse oorlog.

Daarom dacht ik het zou bijzonder zijn als we langs Ngaruawahia kunnen rijden, het lag mooi op onze binnendoorroute dus dat was geen probleem.

Blijkt dat het onooglijke Ngaruawahia de regeringszetel van de Maori-koning is. Turungo House in de Turangawaewae aan de oever van de Waikato is de eigenlijke residentie.

Waarschijnlijk zijn Willem Alexander en Maxima hier ook geweest, dat moet ik nog even uitzoeken.

In dit politiek- en cultureelcentrum vinden ontmoetingen plaats tussen de Maori-koningen en gekroonde en ongekroonde persoonlijkheden uit de hele wereld, die bijna het karakter hebben van een staatsbezoek.

Voor gewone bezoekers als wij was de marae niet toegankelijk, maar wel kan dat half maart bij de traditionele regatta op de Waikato bij Ngaruawahi die met oorlogskano ’s wordt gehouden.

Wij hebben dus alleen foto ’s van de buitenzijde van de residentie kunnen maken. Bijzonder was dat de omheining van het complex gemaakt was van de stammen van een grote varen.

Het wordt voor mij nog wel een verdieping om te begrijpen wat het vele houtsnijwerk voorstelt.

Omstreeks 16.00 uur kwamen wij aan bij het Top 10 Holidaypark in Orewa, het was een park met veel vaste plaatsen, waar wij als gasten voor een nacht echter geen aansluiting bij vonden.

Het was gezellig, we stonden direct naast de ingang van het park en op de andere hoek was er een karaoke voor jong en oud, lekkere oude nummers waar je gewoon rustig van wordt.

Rond 12.00 uur zijn wij naar het strand gelopen met ons flesje champagne en twee glazen en hebben daar een toost op het nieuwe jaar uitgebracht.

Het lukte mij niet om verbinding via het internet te krijgen maar Bouchien met haar 3G heeft alle kinderen via Whats App kunnen bereiken om hun een gelukkig nieuwjaar van ons beiden over te brengen.

Het was bijzonder dat wij de jaarwisseling al 12 uur eerder konden vieren, onze kinderen zaten zelf volop in de voorbereiding van hun eigen jaarwisseling 12 uur later.

Zo heeft Daniel ook nog in alle rust aan ons kunnen vertellen over zijn oliebollen en dat hij nog even een slaapje ging doen.

Om 13.00 uur stopte de muziek en konden wij heerlijk ons bed in en terugkijken op een wel heel bijzondere jaarwisseling.

Er was rond het park weinig vuurwerk te zien of te horen en buitenbranden heb ik zelfs helemaal niet gezien, wat een rust is dat.

HJ

De allerbeste wensen . Inderdaad een bijzondere jaarwisseling!

Els

Een gelukkig nieuw jaar
En wat geniet ik elke dag weer van jullie mooie reis verhalen
Liefs Els en Ed