bertenbouchien.reismee.nl

41e dag

Vandaag gaat onze tocht langs de oostkust via de schitterende Pacific Coast Highway, het moet een bijzondere mooie tocht worden en zeker bij dit mooie weer.

We zijn vandaag extra vroeg opgestaan om op tijd weg te kunnen rijden, het is namelijk een drukke camping en wij verwachtten daardoor een wachtrij bij de douches.

De buurvrouw vroeg of ik de lichte aardschok vannacht nog gevoeld had, zij was er namelijk van wakker geworden. Wij alle drie hebben er echter niets van gemerkt en hebben heerlijk geslapen.

Aan de buurjongetjes op de camping heeft Madelein nog wat geld gegeven om een ijsje te kopen in ruil voor de heerlijke verse mais van gister.

Op een zeker moment komt de buurman terug van het vissen op het strand en heeft een behoorlijke hoeveelheid schoon gemaakte witvis in een emmer bij zich.

Even later staat de buurvrouw bij de camper en geeft ons een deel van de heerlijke verse vis, het was een moot Kingfish en nog een ander soort waar ik de naam niet meer van weet.

Volgens de reisinformatie waren er weinig tankstations op de route en kon er alleen contant betaald worden in de winkeltjes

Daarom voor de zekerheid bij het plaatsje Opatiki nog maar even de tank gevuld en geld gepind.

Dit deel van de Pacific Coast Highway volgt de ruige heuvels van het East Capeschiereiland. Langs deze route staan veel pohutukawa ’s (Christmas Tree).

Onderweg zij we veel dorpjes tegengekomen waar de Maori ’s wonen, daar zijn ook gedeelten bij naar de kust waar je uit respect niet mag komen.

Maar waar wij wel mochten komen hebben we lekker genoten van strand en zee, daar moesten we af en toe wel een lang pad omlaag voor afleggen maar dat deerde ons niet.

Er was een plaats langs de kust waar in het jaar1900, mensen verdronken zijn, uit respect mag er op iedere zaterdag en de 12e van de maand op die plaats niet gevist worden, wij hebben het gecontroleerd en niemand gezien.

Bij Omaio was een kleine supermarkt, we hebben de eigenaresse blij gemaakt door bij haar ijsjes te kopen.

We hebben in die zelfde plaats, aan het strand ook maar gelijk onze lunch gebruikt.

Aan het strand waren kinderen aan het spelen, waarvan de drie grotere kinderen met duikbril verder op zee gingen duiken naar oesters.

Even later kwamen zij terug met oesters welke direct op het strand opgegeten werden.

Het was een mooi gezicht om deze mensen die zo dicht bij de natuur staan te zien genieten van het water en strand.

Om 18.00 uur kwamen wij aan bij een Holidaypark in Te Araroa waar wij een slaapplaats voor de nacht hebben gevonden.

Uiteindelijk hebben wij vandaag 200 km gereden en veel moois gezien, morgen is ook weer bijzonder dan rijden we het tweede gedeelte van deze mooie route naar Gisborne.

We staan morgen om 04.00 uur op, rijden om 4.55 uur weg van het park en zijn dan 5.25 uur bij het East Cape Lighthouse,

Dan zien wij als eersten de zon opkomen op het meest oostelijke punt van Nieuw Zeeland.

Daarvoor moeten wij dan nog wel de 700 treden oplopen om bij het lichthouse te komen, maar ook de 700 treden terug om bij de camper te komen.

HJ

Ja vakantie is ook vaak werken! Lijkt mij mooi die zonopkomst