bertenbouchien.reismee.nl

44e dag

Vanmorgen zijn wij vroeg opgestaan om op tijd te zijn bij Gannet Beach Adventures in Clifton, dat is de organisatie die de excursie naar de Jan-van-Genten kolonie verzorgd.

Als je op zo ’n mooie plaats aan het strand van Bay View staat zie je ook heel goed de zon opkomen, om 6.01 uur maakte ik de foto op het moment dat er een vrachtschip richting Napiers ging en voor een kleine zonsverduistering zorgde.

Om 6.30 uur was iedereen klaar, hadden wij van het ontbijt genoten, camper ingepakt en konden wij vertrekken.

Om niets aan het toeval over te laten had ik het adres de vorige avond al in de TomTom gezet en gecontroleerd op de plattegrond van de omgeving.

Wij waren mooi op tijd op Cape Kidnappers waar Madelein bij de organisatie onze voucher kon omwisselen voor kaartjes om met de tractortrailer mee te mogen rijden.

De organisatie heeft veiligheid hoog in het vaandel staan daarvoor was er zelfs een instructie voor ons in het Nederlands beschikbaar.

Het blijft altijd bijzonder dat het vervoer van personen op deze wijze nog uitgevoerd mag worden, op bepaalde plaatsen hobbelt de tractor en aanhangwagens over grote stenen dat je echt wel een houvast nodig hebt.

Precies om 07.30 uur kwamen de drie combinaties het terrein oprijden, na een humoristische briefing door een van de chauffeurs kon iedereen opstappen.

Onderweg werd er door de chauffeurs uitleg gegeven en vragen beantwoord, daarvoor elke keer werd de tractor stil gezet.

Bij de trailerhelling zagen we nog een innovatie, in Clifton heeft men niet veel ruimte om de bootttrailers te parkeren nadat de boot te water gelaten is.

Nu gaat de boot met trailer eronder als combinatie te water en op een ondiep gedeelte wordt de boottrailer aan een anker geparkeerd. Bij terugkomst wordt de trailer weer aan de boot geklikt en vaart de combinatie weer terug naar de trailerhelling.

Vandaag heb ik geleerd dat het materiaal van het cliff op sommige plaatsen zacht is, dat je het makkelijk kan breken of verpulveren.

De komende jaren zal er nog veel veranderen wanneer de Australische platen naar de Nieuw Zeelandse platen schuiven.

Na een afstand van negen kilometer gereden te hebben kwamen we aan bij de Black Reef Gannet Colony.

Op een aantal rotsen zaten al veel Jan van Genten, maar toen wij een half uur een steile berg opgeklommen waren zagen wij een nog groter aantal Jan van Genten met jongen.

De volwassen exemplaren scheerden over ons heen en nestelde zich weer tussen de anderen, het is heel bijzonder dat je er zo dicht bij mag komen.

Het was een heel gekakel en ik dacht Andre van Duin nog te horen met de tekst "ïk kom er aan - ik kom er aan”".

Wij hadden anderhalf uur de tijd, dus een half uur om naar boven te lopen, half uur genieten van de kolonie en dan weer een half uur terug lopen.

Ik heb bewondering voor Bouchien en Madelein dat zij deze tocht hebben volbracht. Madelein in het bijzonder omdat zij het niet zo heeft met alles wat vliegt en in grote getale aanwezig is.

Na een leuk ritje terug waren we om 12.00 uur bij de camper en konden wij genieten van onze eigen koffie.

We zijn eerst nog in Hastings geweest, het is inderdaad een mooie stad met de straten in blokvorm als in New York, zelfs de rails van de Kiwi trein loopt evenwijdig aan het stratenplan.

Als laatste zijn we nog even door het centrum van Napiers gereden en zagen een mooi oud centrum met de gebouwen in Art Deco stijl, zelfs de straatnaambordjes waren daarop aangepast.

Morgen vertrekken we naar de Lake Taupo, dit betekent dat we de kust voorlopig vaarwel zeggen en meer in het binnenland rijden, het zal vast wel weer een mooie route worden.

We hebben onze reisplannen tot het einde van de vakantie vastgesteld en hebben nog veel mooie dagen in het vooruitzicht.