bertenbouchien.reismee.nl

45e dag

Vanmorgen zijn we rond 9.00 uur vertrokken van het KiWi Holidaypark Bay View in Napiers waar wij twee nachten gestaan hebben.

We hadden vandaag het plan om naar Taupo te rijden, het is ongeveer 132 km rijden naar het centrum van Taupo en de TomTom gaf een reistijd van 2 uur aan.

Nu zijn wij wel van het rustige rijden en daarom houden we een kruissnelheid van 80 km aan, dan zie je tenminste wat van de omgeving en kan je op tijd een inrit inslaan.

De Staten Highway mag dan heel wat lijken maar het is een gewone tweebaansweg, met af en toe een extra baan voor langzaam verkeer waar je veilig kan inhalen.

Maar de overige weggebruikers, dus personenauto ’s en vrachtauto ’s hebben de 100km als doel.

De oplossing is dus, goed in je spiegel kijken of er verkeer achter je zit, en op tijd, waar het kan, de stoet te laten passeren en dan aan te sluiten..

De kunst is om zeker de vrachtwagens op tijd te laten passeren, van de meeste weggebruikers krijg je een bedankje door twee keer de claxon te laten gaan, de grote jongens blazen een keer zachtjes op hun luchthoorn.

De route welke we vandaag gereden hebben heet de Thermal Explorer Highway, dit vanwege de vele warmwaterbaden en vulkanen.

Het grote meer van Taupo met een oppervlakte van 619 km2 is ontstaan bij een vulkaanuitbarsting in 181 n. Chr. waaruit bij de hevige uitbarsting grote hoeveelheden lava en as werden weggeslingerd.

De jonge stad Taupo ontwikkelde zich pas in de jaren 1950 van een kleine nederzetting tot de tegenwoordige stad met 25.000 inwoners.

Dit dankzij de bouw van de geothermische energiecentrale in Wairakei en de opbloeiende bosbouw.

Langs de weg van Napiers naar Taupo strekt zich het grootste door de mens aangeplante bos.

In Taupo kan je zelfs met de camper vlak bij het meer parkeren, dus daar hebben wij maar de lunch gebruikt.

De wind stond echter pal op de zijkant van de camper, daarom zijn we verder gereden naar een strandje.

Op dat strandje was veel te zien en daar hebben we lekker even van het stralende weer en het water genoten.

Omstreeks 16.00 uur zijn wij uiteindelijk op het Holidaypark KiWi Great Lake aangekomen, wij dachten dat het park ook aan het meer gelegen zou zijn maar dat was niet zo.

Voor Madelein geen probleem zij heeft een lekkere wandeling gemaakt naar de Accacia Bay en daar genoten aan het water.

Wanneer we aangekomen zijn op onze bestemming nemen we eerst even onze rust, wanneer Bouchien gaat koken zet ik alle foto ’s op de computer en begin met uploaden.

Dat uploaden duurt altijd even wat langer, want het internet wordt op het park door veel mensen gebruikt.

Na het eten gaan Bouchien en Madelein afwassen en maak ik mijn verhaaltje aan de hand van de foto ’s.

Wanneer het concept klaar is lees ik het voor aan de redactiecommissie en na hun goedkeuring mag ik het verzenden.

Wilma

Het wordt hier bijna een dagtaak: bij het ontbijt óf voor het slapen gaan even een NZ-verhaaltje lezen....... ????

Wilma

Weer die $%#% vraagtekens.....lees:smiley