bertenbouchien.reismee.nl

46e dag

Vandaag zijn we om 09.30 uur vertrokken van het KiWi Holidaypark in Taupo en zijn over een ander deel van de Thermal Explorer Higway naar Rotorua gereden.

Het landschap verandert, na de route van Napiers naar Taupo, weer snel, hier is weer een keur aan themaparken met bijzondere vulkanische verschijnselen aanwezig.

Bijna alles wat bijzonder wordt geacht, met betrekking tot borrelende modder, opspuitend heet water e.d. krijgt een hek met een kassa en moet je entree betalen om het te zien.

We zijn nog gestopt bij Wai-o-tapu, daar is ook een werkende geiser te zien, het is de Lady Knox geiser, deze spuit elke morgen om 10.15 uur 20 m hoog.

Het is gewoon bedrog want er wordt vooraf een zeepmiddel toegevoegd waardoor de oppervlaktespanning van het water wordt verlaagd en de geiser altijd op hetzelfde tijdstip gaat spuiten.

De thermaalbaden, in diverse kleuren zijn wel echt, maar in de omgeving kan je hetzelfde effect meemaken door gewoon in een kreek te gaan zitten.

Gelukkig had Madelein gisteravond al haar oog laten vallen op het Whakawararewa Thermal Park in Rotarua en zijn we daar maar naar toe gereden.

Het is een mooi complex met diverse heetwaterbronnen en modderbronnen, zelfs de werkende geiser Pohutu is te zien die met tussenpozen van een uur zelfs 30 meter hoog spuit.

Behalve natuur is er ook cultuur want er zijn verschillende gebouwen in Maoristijl gebouwd en in het ontmoetingshuis wordt regelmatig een show met zang en dans door Maori ’s uitgevoerd.

Het was een interessant park en het bijzondere is dat dit park geëxploiteerd wordt door de lokale Maori ’s.

We zijn nog even door Rotarua zelf gereden en kwamen op een soort openluchtmuseum terecht waar een kerk en wat andere gebouwen van de Maori ’s stonden.

Van zwemmen in het Lake Rotarua is niets gekomen, want het zag er niet fris uit, waarschijnlijk stond de wind verkeerd.

Door de vele werkende bronnen ruik je in Rotarua altijd een rotte-eierenlucht en daar moet je wel aan wennen.

Om 18.00 uur kwamen wij op het Top 10 Holidaypark van Rotarua aan, dit park ligt vlak bij het centrum dus dat kwam mooi uit.

Blijkt na een kleine verkenning van Madelein dat op het park een zwembad en twee thermaalbaden zijn waar je gewoon gebruik van mag maken.

Zij heeft het eerst even zelf uitgeprobeerd en het was haar zo bevallen dat wij na het eten met z’n drieën nog even lekker van het thermaalbad hebben genoten.

Het blijkt dat woningen die het dichtst bij het meer gelegen zijn vaak een privebron hebben voor een eigen thermaalbad.

Het is altijd nog maar de vraag of het nemen van zo ’n bad echt wel goed is voor bepaalde klachten.

We blijven vrijdagnacht ook in Rotarua, maar dan waarschijnlijk op een ander Holidaypark.

Naast lekker genieten en cultuur snuiven brengen we morgen een bezoek aan een achternichtje van Madelein die in Rotarua woont.

We zijn voor de lunch uitgenodigd dus laten we ons een keer lekker verwennen en halen zo ook de familieband weer aan.

Zaterdag gaan we verder richting het noorden, want daar is ook nog veel moois te zien.

Wanneer we het meest noordelijke punt bereikt hebben gaan we langzaam weer terug naar Auckland en gaan ons dan voorbereiden op de terugreis.

vinken.nest

Wat kunnen jullie straks een prachtig herinneringsboek van de reis maken. Van onze verre reizen heb ik dat ook altijd gedaan, foto,s kijken gaat snel, maar door het verhaal te lezen, beleef je de reis weer een beetje opnieuw. Dus dat doe dat ook ieder jaar en er moet altijd wel weer iets vastgeplakt worden.

Dit was die ander Vink