bertenbouchien.reismee.nl

53e dag

Wij zijn vandaag omstreeks 09.30 uur vertrokken van het Matauri Holidaypark In Matauri Bay, het was een mooi park in een bijzondere omgeving.

Het voordeel van de twee stranden had vannacht ook zijn nadeel want er was een behoorlijke storm die over het park raasde.

Er waren mensen die hun tent extra moesten vastzetten, voor ons was het alleen de camper die een beetje schudde, maar ik heb voor de zekerheid de handdoeken midden in de nacht binnengehaald.

Dat dit wel handig was bleek de volgende morgen toen veel losse spullen bij de tenten over het park waren geblazen.

Het bleef vandaag nog lang bewolkt met af en toe een klein buitje, de weersverwachting was dat na 15.00 uur het weer zou opklaren dus met die wetenschap zijn we vertrokken.

We hadden het plan om langs de Bay of Islands te rijden, het is namelijk het toeristische kloppend hart van het Noordland.

De eerste plaats welke wij bezochten was Kerikeri, hier staan de twee oudste gebouwen van Nieuw Zeeland, op het terrein van een voormalige Anglicaanse missiepost staat het Kemp House uit 1822 en de Stone Store, het oudste stenen gebouw van het land.

In Waitangi, het stadje waar het belangrijkste document van Nieuw Zeeland werd getekend, hebben we stil gestaan bij de Haruru Falls voor een mooi plaatje.

In 1840 gingen de Maori ’s in Waitangi akkoord met de inlijving van hun land door Groot-Brittannie, in ruil voor zeggenschap over de eigen rijkdommen.

Dat laatste geeft heden ten dage nog veel problemen door de uitleg die de Maori ’s aan bepaalde zaken geven.

De Bay of Islands is lang bewoond door Maori stammen, die dit deel van Nieuw Zeeland als eersten koloniseerden.

We zijn ook gestopt in Paihia, het is een geliefd oord voor toeristen, vooral voor de Nieuw Zeelanders zelf.

We hebben met een ferry een overtocht gemaakt van Paihia naar Russell aan de andere kant van de baai.

In Russell staat ook de Christ Church, de oudste kerk van Nieuw Zeeland, waar ook de Maorileider van die tijd is begraven.

Russell werd in 1830 het middelpunt van de walvisvaart, het was een komen en gaan van schepen, maar de regio, en zeker Russell, werd het Sodom en Gomorra van de Pacific genoemd.

De Britten hebben indertijd een gezant gestuurd om orde op zaken te stellen, hetgeen wel gelukt is maar het is nu een slaperig stadje geworden.

Zelfs het meisje van het cafe waar wij wat te drinken hadden besteld deed er zo lang over dat ik onder invloed van het zonnetje in slaap dreigde te vallen.

Gelukkig hadden de dames, aan wie ik vanaf vandaag de volledige verantwoording heb overgedragen, snel een Top 10 Holidaypark in Russell gevonden op nog geen 1800 meter afstand van waar wij geparkeerd stonden.

Het is een mooi park met goede faciliteiten, we staan op een hoogte met veel andere campers en hebben een mooi uitzicht op de Bay of Islands.

Morgen gaan we weer verder met onze route langs de kust en zakken zo langzaam af naar Auckland.