bertenbouchien.reismee.nl

57e dag

Vanmorgen zijn we om 10.30 uur vertrokken van het holidaypark in Takepuna, de camper hebben we nu een keer laten staan, we gaan eens ervaren hoe het openbaar vervoer in Auckland geregeld is.

We waren nog maar net op pad of we hoorden sirenes, ik spitste mijn oren en ogen en zag in de verte een paar rode zwaailichten en iets wat op een brandweerauto leek.

Toen we dichterbij waren zag ik het optreden van de brandweer van Takepuna, met ondersteuning van een eenheid van Davenport.

Het verzamelgebouw, waar de Brandweer stond, was al ontruimd, en de leidinggevenden van de Brandweer keken op het brandmeldpaneel in de gevel waar de melding ontstaan was. De aanvalsploeg was waarschijnlijk al op verkenning in het gebouw.

Ik kon niet langer bij het incident blijven want ik moest aansluiten bij de groep, gezamenlijk liepen we naar de bushalte, de bus liet even op zich wachten. Dat is geen probleem, dan ga je gewoon even naar een openbaar toilet. Dit is een punt dat echt goed geregeld is in NZ, waar je ook bent er zijn altijd goede en schone openbare toiletten te vinden.

De bus 318 arriveerde op tijd en er kon met contant geld betaald worden, passagiers mogen ook voor uitstappen en bijna iedereen bedankt de chauffeur bij het uitstappen.

Na een leuke rit arriveerden we in Davenport, de halte was voor de wharf waar de ferry vandaan vertrekt.

Voor een klein bedrag kochten we een retourtje voor de ferry en in een korte tijd waren we in het centrum van Auckland.

Het is een mooi centrum, maar er zijn opvallend veel chinezen die of een winkel hebben, er werken of die er ook winkelen.

Maar iedereen is vriendelijk en voorkomend tegen elkaar, het is ook daarom fijn om in deze city te zijn.

Na eerst een Starbuck bezocht te hebben voor de lekkere koffie en gratis gebruik van internet, zijn we een paar straten doorgelopen.

Een andere wens van ons was om de Skytower te bezoeken. Ook hier geen lange rijen maar een mooie entree naar de ticketverkoop via een hotel.

We hadden nog met z’n drieën een soort bungy kunnen jumpen, maar om in 2 seconden met een snelheid van 200 km weggeschoten te worden was ons iets te veel van het goede.

We hadden op 220 meter een mooi uitzicht over Auckland en omgeving, het is heel bijzonder om zo’n toren te bouwen in een land waar het aardbevingsgevaar groot is.

Na de nodige foto ’s gemaakt te hebben en de foto ’s gekocht te hebben die men van ons gemaakt had zijn we weer de stad ingegaan.

Wij moesten nu wel wat eten en konden niet teruggrijpen naar onze camper, geen nood, Madelein heeft ons in het gezellige restaurant Shakespare getrakteerd op een heerlijk lunch.

Wij hadden een tafeltje op een balcon op de eerste verdieping, daar kwam Madelein ogen te kort want er waren in die straat infrastructurele werkzaamheden in uitvoering en dat was leuk om te zien.

Na de lunch hebben we nog wat winkels bezocht, waarbij ik de buitenboel in de gaten hield terwijl de dames naar leuke dingen aan het zoeken waren.

Maar ook aan deze leuke dag kwam weer een einde en hebben we de tocht per ferry en de bus 318 in omgekeerde volgorde gemaakt.

We hebben op dit park nog maar een nacht bijgeboekt, we gaan morgen nog een leuke boottocht maken en ons woensdag rustig voorbereiden op de terugreis.

We gaan woensdag om 16.00 uur de camper inleveren en om 21.15 uur vliegen we terug, via Dubai naar Amsterdam en komen daar donderdag om 12.40 uur aan.

vink

De tijd tussen het wegbrengen van de camper en de vlucht terug is gelukkig niet zo lang. Dat vonden wij met onze verre reizen altijd het ergste, de laatste dag heb je niets meer te doen behalve wachten. De hele dag denk je " ik wil nu wel graag terug".

Jeanne

Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt. En wat lang! Geniet nog even en voor straks goede terugreis en weer wennen aan de Hollandse winter.