bertenbouchien.reismee.nl

58e dag

Vanmorgen zijn we om 10.00 uur vertrokken van het Holidaypark in Takepuna, de camper is wederom op dezelfde plaats blijven staan want vandaag gaan we met openbaar vervoer naar het eiland Waiheke. Het is met de ferry ongeveer 35 minuten varen vanaf Devonport, wij hadden geluk want toen we een ticket kochten gaf de medewerker aan dat de ferry, vanaf Devonport, snel zou vertrekken. De meeste ferrytochten gaan vanaf Auckland, maar een paar tochten per dag gaan direct vanaf Devonport. We konden snel een mooi plekje op het dek vinden, met twee zitplaatsen zodat ik op het achterdek foto ’s kon maken van de skyline van Auckland. We kwamen aan in de hoofdstad Oneroa van het 93 km2 grote paradijselijke eiland. De ferryboten zijn van het catamarantype en varen snel, van de passagiers wordt ook verwacht dat zij snel aan en van boord gaan zodra de boot is aangemeerd. Er staan altijd in tegengestelde richting mensen klaar op de kade om de boot weer op te gaan. Met het ticket voor de ferry hadden we ook de mogelijkheid om op het eiland Waiheke gebruik te maken van een bus met gids. Daarbij was het mogelijk om op bepaalde plaatsen van de bus af te stappen en ieder half uur weer op te stappen om naar een volgende plaats te gaan. Er was ook een mogelijkheid om een bezoek te brengen aan verschillende wijnboeren, met de mogelijkheid van proeven van wijn. Ook is er nog een verdedigingswerk te zien wat in de oorlogsjaren is gebouwd om het eiland te beschermen tegen een aanval van de Japanners. Wij hebben dat maar niet gedaan en zijn direct doorgereden naar punt 6, het strand bij Onetangi. Op dit moment zijn er veel toeristen op het eiland, maar na de zomer is alles weer rustig en is het een geliefd oord voor kunstenaars en de rijken die zich een mooi huis op deze locatie kunnen veroorloven. Wij hebben een paar uur op het prachtige strand van Onetangi doorgebracht en hebben daarna een pizza gegeten buiten op het terras bij een restaurant op de boulevard. Op het eiland is het gemiddeld vijf graden warmer dan op het vaste land, de luchtvochtigheid is ook laag zodat het niet benauwd is. Na de lunch zijn we met de hop-on hop-off bus weer verder over het eiland gereden en weer uitgestapt bij de boulevard van Oneroa, van het strand bezoeken is echter niets meer gekomen. Uiteindelijk zijn we weer op de bus gestapt, die ons via een omweg naar de ferryboot bracht. Een boot naar Devonport was niet meer in de vaart maar een boot naar Auckland wel, snel zijn we opgestapt en een leuke afsluitende tocht over het water gemaakt. In Auckland moesten we een kaartje kopen voor de ferry naar Devonport, toen de dame de tickets aan ons gaf hadden we precies nog 43 seconden om aan boord te komen. Toen ik op de boot stond werd de loopplank achter mij opgehaald. Zo zie je maar weer, je kan alles vooraf plannen maar alles gewoon op je af laten komen heeft ook wel zijn charmes in de vakantie. Na een korte busrit en een wandeling door het centrum van Takepuna waren we omstreeks 20.00 uur thuis. Bouchien regelde het avondmaal en ik ging aan de gang met het uitzoeken en bewerken van de foto ’s voor de website. Na het eten zijn Madelein en Bouchien de afwas gaan doen en ik ging het verhaal van de afgelopen dag maken. Maar morgen is het toch echt de laatste dag voor ons in Nieuw Zeeland, we gaan rustig inpakken en ons voorbereiden op de vlucht naar huis. We moeten ons ook voorbereiden op de, voor ons gevoel, extreme weersomstandigheden in Nederland.

Vinken.nest@hetnet.nl

Geniet nog van deze laatste dagen, en wat het weer betreft, dat valt alles mee.
Wij hebben in ieder geval genoten van jullie verhalen en foto's.
Tot ziens, weer in ons kikkerlandje en mogen jullie weer genieten van de dagelijkse actualiteiten
Goede reis terug.